top of page

Śledź nasze wpisy w social media

  • Instagram
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • YouTube
Zdjęcie autoraPiotr Kośka

Umieścili fałszywą reklamę w Google - GIMP. Odsyłacz prowadził do fałszywej strony

Zaktualizowano: 3 lis 2022


Jak podaje i pisze sekurak

Atak „ad hijacking” polega na kupieniu reklamy w wyszukiwarce, np. w Google Ads dla określonego słowa wyszukiwania (w tym przypadku „gimp”), gdzie fałszywa strona prezentowana jest na pierwszym miejscu wyników wyszukiwania. Po kliknięciu reklamy przenosi nas na stronę o identycznym wyglądzie, z której ofiara nieświadomie pobiera narzędzie GIMP ze złośliwym kodem.


Po wpisaniu w wyszukiwarkę słowa „gimp” użytkownikowi w pierwszej kolejności wyświetlała się reklama z linkiem do strony gimp.org, ale po kliknięciu w nią trafiał do serwisu gilimp[.] Org


Reklama stosunkowo szybko została usunięta z wyników wyszukiwania dzięki reakcji zespołu GIMP-a, który zgłosił sprawę firmie Google Inc. Pojawiła się jednak jej inna wersja, wskazująca na witrynę gimp[.] Monster z tym samym złośliwym oprogramowaniem.

Na początku społeczność zastanawiała się, na jakiej podstawie sponsorowana reklama wyświetla wyniki w wyszukiwarce Google przy innej stronie niż ta, na którą wskazuje. W toku analizy wykluczono technikę "substytucji homografów" polegającą na stosowaniu znaków alfabetu innych niż łaciński, ale łudząco podobnych w nazwie domeny.


Więc gdzie jest problem?


Google umożliwia tworzenie reklam z dwoma adresami URL: wyświetlanym adresem URL i docelowym adresem URL. Oba adresy nie muszą być takie same, ale obowiązuje ścisła zasada związana z tym, że oba adresy muszą znajdować się w jednej domenie – jak wyjaśnia dokumentacja Google Ad Managera.




Po pobraniu zainfekowanej wersji narzędzia o rozmiarze 700 MB z sumą okazuje się, że przy pomocy polecenia

sed '$ s / \ x30 * $ //' 

można było zweryfikować rzeczywistą wielkość pliku, która była jedynie rzeczywistą wielkością pliku, wynoszącą 4.000 MB. W tym przypadku stosowana jest technika maskowania „binar padding”, redundantne wypełnianie kodu programu bezsensownymi danymi, aby rozmiar pobranego fałszywego pliku był rzeczywisty w stosunku do oryginału, który użytkownik zamierzał pobrać. Technika ta jest również wykorzystywana do zmiany sumy skrótu, aby zmylić porównanie sygnatur prostych systemów antywirusowych.


Złośliwe oprogramowanie było VIDAR , który pojawiał się dokładnie w ten sam sposób kilka dni wcześniej w fałszywych reklamach YouTube jako „Office 365 cr [a] ck”, jak zgłoszono przez użytkownika 0xToxin.


Oprogramowanie kradnie co najmniej następujące dane:


  • dane z przeglądarek w postaci haseł,

  • ciasteczek,

  • historii wyszukiwania i danych kart bankowych

  • dane portfela kryptowalut

  • Poświadczenia konta Windows Telegram

  • poświadczenia przechowywane w narzędziach do przesyłania danych (WinSCP, FTP, FileZilla)

  • poświadczenia z aplikacji pocztowych (Outlook, Thunderbird)

Poprzednie ataki z wykorzystaniem VIDAR dotyczyły co najmniej 27 różnych programów, w tym Notepad ++, Thunderbird, przeglądarka Tor, Microsoft Visual Studio.

Jak się zabezpieczyć

Zainstalowanie jednego z popularnych adblockerów może być również dobrym sposobem na ochronę siebie. Unikanie klikania w linki reklamowe.


Źródło:

78 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

Comments


Śledź nasze wpisy w social media

  • Instagram
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • YouTube

Poznaj terraform jedno z najepszych narzedzi do zarządzania infrastrukturą w kodzie (IaC) - w kursie tym przeprowadzam Cię przez proces instalacji i konfiguracji tego narzędzia.

bottom of page